Nyíregyházán forog a Lélekpark
Egy állatkertben játszódó, fordulatos nyomozásról készít misztikus thrillert Odegnál Róbert és Horváth Illés. A színházi és filmes szakmai együttműködésben készülő Lélekpark rendezői és producere egy szokatlan nyomozópárosról, nyugtalan krokodilokról és a Nyíregyházán zajló forgatásról meséltek nekünk.
Egy éjszaka meztelen férfi ébred fel krokodilokkal körülvéve egy kisvárosi állatkertben. Nem tudni, hogyan és miért került oda, nem kizárt, hogy elrabolták vagy valaki bosszút akart állni rajta. A szokatlan eset Vera (Staub Viktória), az újonc nyomozó ölében landol, aki a fővárosból társat is kap a veterán Laci (Horváth László Attila) személyében. Az egymással nehezen boldoguló páros nekilát felgöngyölíteni a rejtélyt, de hamarosan kiderül, hogy sokkal több közük van hozzá, mint ahogy azt elsőre gondolták.
A történet kapcsán több részletet nem is tudtam kihúzni az egy hete forgó Lélekpark alkotóiból, de valahol érthető a titkolózásuk. A misztikus elemekkel átszőtt thriller ugyan a Nemzeti Filmintézet színházak és filmesek együttműködésére kiírt pályázatának keretében valósul meg, mégsem egy jól bejáratott színdarabon, hanem eredeti forgatókönyvön alapul, aminek kár lenne előre lelőni a fordulatait.
„Imádok a nulláról felépíteni valamit, alkalmat láttam benne, hogy valami újat hozzunk létre, más stílusban és műfajban, mint ami eddig adott volt számunkra” – mondta el a film társrendezője, Horváth Illés, a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház művészeti igazgatója. Eredetileg egy könnyedebb krimit képzelt el, aztán a Blue Duck Arts forgatókönyvíró műhely tagjaival kezdték kidolgozni a részleteket.
„A Blue Ducknál műhelymunkában dolgozunk, így többféle ötlet is benne volt a kalapban, mindenki küldött szinopszist. Végül rájöttünk, hogy jó lenne egy sötétebb, kevésbé családbarát irányba vinni, így a misztikus thriller lett a nyertes” - mesélte Odegnál Róbert, a film másik rendezője, akinek nevéhez olyan kisfilmek fűződnek, mint A hívó, az Egyjátékos mód és a Noiré. A forgatókönyvet Belső Marcell és Csihar Arion jegyzik a csapatból, akik a két rendezővel közösen, mindössze pár hónap leforgása alatt csiszolták készre a szkriptet.
A sztori több verzión ment át, időközben a szereplők és a műfaj változott, viszont a kiindulópont kezdettől fogva adott volt: “A Nyíregyházi Állatpark dolgozói minden segítséget megadtak nekünk, elintézték például, hogy biztonságosan bemászhassunk a krokodilok kifutójára. Lesz egy komplett fókashow is, amivel már a technikai bejáráson is megörvendeztették a stábot. Már az is egy nagyon különleges élmény volt, hogy a forgatást megelőzően betekintést nyerhettünk az állatkert életébe, nagyon lenyűgözött, hogy milyen nagy szakértelemmel és milyen magas színvonalon viszik ezt az intézményt.”
Horváth Illés az első, meglepően sikerült találkozásukat is felidézte a krokodilokkal: “Először nem tűntek túl aktívnak, azt láttuk, hogy csak ott heverésznek mozdulatlanul. Robival és Kiss Gravi András operatőrrel épp azon vitatkoztunk, hogy nem lesz túl izgalmas képsor, amikor az egyik majd komótosan becammog a vízbe a szereplőnk után. Ebben a pillanatban a szomszéd kifutóban hirtelen felpattant az egyik, egy nyolctonnás dög, és akkora vehemenciával, sebességgel és izommunkával vetette bele magát a vízbe, hogy mindhármunk gatyája tele lett tőle. Megmutatta nekünk, hogy kell tervezni egy ilyen jelenetet.”
Odegnál Róbert a kezdőjelenet felvételével folytatta: “Nagyon nehéz őket kiterelni a kifutójukról. A középső kifutón forgathattunk, oldalt, a másik kettőben folyamatosan ott voltak a krokik. Vigyázni kellett, szegények egyre idegesebbek lettek, a nap végére már nagyon támadni akartak.”
Róbert az is elárulta, hogy a filmet az állatparkon túl is kizárólag valódi helyszíneken veszik fel, köztük a nyíregyházi főtéren, a Bencs Villában és a kótaji Ibrányi-Fráter kúriában. “A rendőrséget meg a régi dohánygyárban, egy nagyon szép régi szocialista épületben rendeztük be. A designban próbáltunk a 70-es évek stílusát követni, de igazából egy megfoghatatlan miliőben játszódik az egész.”
Fontos számukra, hogy megmutassák Nyíregyháza különböző arcait, még ha a történet nem is egy konkrétan meghatározott városban játszódik. A néhol szürreálisba hajló látványért Pater Sparrow, azaz Verebes Zoltán felel, aki folyamatosan képes meglepni a rendezőket: “Számomra mindig katartikus élmény látni a kontroll monitoron keresztül, amit Verebes Zoli, Kiss Gravi Andris és Bánrévi Gábor fővilágosító megalkottak. Tévéfilmes büdzséből dolgozunk, ők mégis egy abszolút nagyjátékfilmes látványvilágot teremtenek számunkra” - tette hozzá Illés.
A művészeti igazgató kitért arra is, hogy a film szereplőgárdáját teljes egészében a színház társulatából állt össze. “Számomra nagy élmény, hogy a nyíregyházi színház színészei, akik budapesti kollégáikhoz képest viszonylag ritkán jutnak hasonló lehetőséghez, most filmszínészként is megnyilvánulhatnak, ráadásul együtt, csapatként.” Viktóriát, a kiállhatatlan jellemű fiatal nyomozót Staub Viktória alakítja, aki az Aranyéletből lehet ismerős, hamarosan pedig A vizsga folytatásában, A játszmában láthatjuk viszont.
Arról, hogy fontos szempont volt-e a főszereplő kiválasztásánál a társulatból a kamera előtti járatosság, Illés elmondta: “Viktória tehetségéről már sokszor meggyőződtem, több színház több előadásában is dolgoztam vele. Legutoljára egy nagy musical, az Édes Charity főszerepében rendeztem. Ezzel együtt megnyugtató volt, hogy egy olyan színészt tudunk középre állítani, akinek van már komolyabb filmes tapasztalata is.”
Lacit, a veterán nyomozót a színház vezető színésze, Horváth László Attila játssza. Bár elismeri, hogy egy összeférhetetlen nyomozópárosra építeni a sztorit nem a legeredetibb húzás, Horváth Illés szerint Viktória és Laci mégis két olyan szokatlan és rétegzett karakter, akiknek izgalmasan alakul a viszonya. “Nagyon filmes arca van, már a megjelenése elmond mindent és nagyon tetszik a visszafogott játéka. Egy igazi kincs” - mondta el a színészről Odegnál Róbert, Horváth Illés pedig hozzátette: “Lackó a színházunk egyik húzóereje, odavagyok a tehetségéért és a szakmaiságáért, abban nem lehettem teljesen biztos, hogyan működik majd filmen. A tegnapi forgatási napon viszont úgy meghatott a játékával, hogy összeszorult a torkom. Fantasztikus, hogy itt van Nyíregyházán ez a színész, aki világszínvonalon játszik, és végre egy szélesebb körhöz is el tud jutni.”
Arról, hogy milyen a harmadik hullám idején forgatni, Roskó Péter producer mesélt “Minden nap ott lebeg a fejünk felett a kard, mindig ott van a félsz, hogy valaki kiesik. Az NFI-től kaptunk a Covid miatt pót-támogatást. Naponta gyorstesztelünk mindenkit, hetente végzünk PCR-teszteket. Szerencsére a stábban még nem volt olyan, aki elkapta volna, akinél pedig előtte pozitív lett, az már le sem jött velünk.”
A forgatásra összesen tizennyolc napjuk van, ebből egy hét már eltelt, a rendezők pedig kiemelték, hogy a megfeszített tempó tartásában nagy segítséget jelent számukra Krékits Péter gyártásvezető és Apjok Gergely rendezőasszisztens munkája. “Nagyon nagyot vállaltunk, szerintem azzal, hogy ennyi szereplőnk és helyszínünk van, ki is léptünk a tévéfilmes keretekből. Kitoltuk a határainkat, de azt gondolom, csak így érdemes alkotni” - foglalta össze Horváth Illés. Mivel az utómunkára sem jut majd sok idő, Bacskai Brigitta vágó már el is kezdte a munkát a filmen. Az elkészült alkotást a megállapodás szerint június közepéig kell leadniuk a Filmintézetnek.
A Blue Duck Arts és a Móricz Zsigmond Színház közös produkciójában készülő Lélekpark teljes költségvetése 142 millió forint, támogatója a Nemzeti Filmintézet. A bemutató időpontjáról és helyéről az alkotók egyelőre még nem tudtak nyilatkozni.
Forrás: magyar.film.hu
Fotó: Kiss-Tamasi Mirjam